Teretusi Koopast

"Nigut nina koopast välja pistad, läheb jamaks!" toriseb ta, kuid jätkab uuditse uurimist. Sest tahtmine on aru saada ja mõista, kuid vahel ei taipa tuhkagi - maailmal on oma reeglid. Ja koopaelanikul on tunne nagu ühel sümpaatselt rahuvalvajal Liibanoni-Iisraeli piiril: "Kujutad ette küll, et oled kohtunik, kuid selle mängu reegleid ei vaevu Sulle mitte keegi tutvustama." Nii ta siis seedib nähtut: kooparahus, teistelegi.

kolmapäev, veebruar 28, 2007

Valimistest Soome moodi

Soome Sotsiaaldemokraatliku erakonna ja Soome ametiühingute keskliidu valimisreklaame kritiseerinud kokoomuslane, poliitik Jyrki Katainen on vallandanud kriitikalaine, jäädes ka ise keerisesse.
Eile kahtles SDP valimisjuht Vesa Mauriala avalikult mehe närvikavas ning leidis, et Kokoomus peaks taluma kriitikat ning poliitilisse debatti kuuluvat nägemuste mitmelisust.

Milles siis asi:
lühidalt öeldes Telereklaamides, mis on loodud väidetavalt hirmutamisele ning kodanike teadlikule vastandamisele.
Ühes Poleemikat tekitanud reklaamis on kaader kahest kooli minevast poisist, koolimaja uksest lastakse neist sisse aga see, kellel on paber-raha käes. Ning teises, Ametiühingute keskliidu, selgelt sotsiaaldemokraate teotavas reklaamis luuakse pilt kõrkidest ja ahnetest ettevõtjatest.
Kokoomuse hinnangul on Sotsiaaldemokraadid kasutanud ähvardavat vastandamist juba mõnda aega. Ning nüüd jäävat valijal neide reklaame vaadates mulje, et lähenevate valimiste kandidaadid on kas head Sotsiaaldemokraadid või halvad Kokoomuslased.
Katainen on veendunud, et selline valimisvõitlus ei avalda hääletajatele soovitud mõju, sest kes meist ikka oma tulevikku sünge ja vastuolulisena näha sooviks. Pigem vajavad ka Soome valijad “usku tulevikku”.

Kuid lisame veel pisut värvi: sest Sotside valimisreklaamis on kujutletud ebameeldivad tulevikpildid mähitud külma sinisesse uttu. Sinine on algusest peale olnud just Kokoomuse tunnusvärv.
SDP sõnul tähendab sinine aga hoopis ühsikonna põhiväärtusi.
Ometigi tunneb sinise värvi kasutamisest end puudutatuna ka teine partei – Keskusta, kelle jaoks seostub sinine värv aga hoopis riigilipuga.
Keskusta aseesimees Paula Lehtomäki avaldas eilses pressiteates nördimust, et Soome ja Euroopa parimaid pooli kujutav sinine värv on nüüd ja selliselt valimisvankri ette rakendatud.
Lehtomäki arvab koguni, et töötajate ja tööandjate alusetu vastandamine võib SDP ja Ametiühingute Keskliidu kampaanija tõttu valimisaktiivsust vähendada.

Kokoomuse nägemust on toetanud ka sotsiaaldemokraatidega valitsuses istuv Keskusta, kelle parlamendisaadik Eero Lankia avaldas oma internetipäevikus arvamust, et SDP ja SAK ületasid reklaamides hea maitse piirid.

Valija ei ole seni veel vähemalt reklaamide osas arvamust avaldanud. Küll aga on uuringu-firmadel teada, mis toonis valitsust soomlased soovivad: vastajate enamus usub, et valitsuse jätkavad senised parteid. Kui aga oleks võimalik valida, soovivad valijad võimalikult mitevärvilist ehk nn vikerkaarevalitsust
Uuringufirmade andmeil on valija jaoks tähtsamad muudatused seotud rahaga: uuelt esinduskogult oodatakse maksupoliitika põhjalikku remonti, ettevõtluse suuremat toetamist ning senisest veelgi enam tähelepanu lastele ja eakatele. Valija ootab med-töötajatele paremat palka, ning ütleb võimalusel üsna kindlalt ”ei” venemaalt tulevale energiale ning Natoga liitumisele.
Kampaaniad aga jätkuvad.
Tänasest ilmuvad Soome tänavapilti eristendidele paigutatud valimisplakatid
Valimispäev on 18. märts

Sildid: