Teretusi Koopast

"Nigut nina koopast välja pistad, läheb jamaks!" toriseb ta, kuid jätkab uuditse uurimist. Sest tahtmine on aru saada ja mõista, kuid vahel ei taipa tuhkagi - maailmal on oma reeglid. Ja koopaelanikul on tunne nagu ühel sümpaatselt rahuvalvajal Liibanoni-Iisraeli piiril: "Kujutad ette küll, et oled kohtunik, kuid selle mängu reegleid ei vaevu Sulle mitte keegi tutvustama." Nii ta siis seedib nähtut: kooparahus, teistelegi.

kolmapäev, aprill 26, 2006

Konginkankaa paberirullid

Soome kothupraktikas luuakse sel nädalal kurba pretsedenti, sest kunagi varem ei ole prokurör esitanud süüdistust 23 inimese hukkumise ja kolme inimese füüsilise vigastamise pärast ühesainsas liiklusõnnetuses.
Konginkankaa õnnetuse märki kandev autojuht eitab oma süüd. Auto omanik, firma Transpoint Oy niisamuti.
Kaks aastat tagasi, 19. märtsil toimunud õnnetust veelkord lahkav kohtuprotsess algas Äänekoski ringkonnakohtus eile.
Prokurör esindab 42 omakse kaotust ja kannatusi ning nõuab õnnetuse põhjustanud veoautojuhilt ja firmalt – ühtekokku 14 miljonit eesti krooni.

41aastane autojuht kinnitas eile kohtus, et ta ei sõitnud lubatust kiiremini.
Süüdistajat vastus ei rahulda, sest õnnetust uurinud komisjon on mustvalgele märkinud kolm põhjust: liiga suur kiirus, liigne libedus ja lubatust raskem koorem.

Kokkupõrkest rääkides nentis juht, et ta ei teinud vigu ja et teeolud muutusid ühtäkki erakordselt rasketeks.
"Tee oli kuiv. Libedus oli üllatav, selleks ei saanud kuidagi valmis olla! Ühtäkki kuulsin vaid suhinat, kui buss veoauto järelkäruga kokku põrkas," kirjeldas veoki juht, kes vingerdavat autot oma sõnul teelt välja – põllule – püüdis suunata.

23 inimelu nõudnud tragöödias põrkasid kokku koolinoori suusavaheajale sõidutanud liinibuss ja mitmetonniseid paberirulle vedanud veoauto.
Riigiprokuröri Mika Illmani sõnul on õnnetuse suurim ja peamine põhjus lubatust suurem kiirus.
Nimelt olevat veoki juht sõitnud ettenähtud 80 kilomeetrise/tunnikiiruse juures 94 km/h.
Illmann väidab, et juht oleks pidanud arvestama ilmastiku- ja teeoludega.
"Antud juhul ei ole nende oludega arvestatud", lausus Illman.
Autojuhi advokaat Tero Lakka kinnitas soome televisiooni uudistesaatele, et õnnetuse põhjustajaks ei ole ükski konkreetne isik.
Lakka väitis samuti, et teekate oli üllatava libeduse tõttu raskeveokile sobimatus seisus.

Kohtunik luges Soome ajaloo kõige traagilisemas liiklusõnnetuses süüdistused kahele eraisikule ja ühele firmale: veokijuhti süüdistatakse liiklusohtliku olukorra tekkimises ja surmapõhjustamises.
Transpoint Oy tollast tegevjuhti Mauri Kummalat süüdistatakse surmapõhjustamises ja Töö-Ohutus-Nõuete rikkumises, sest veoki koorem oli lubatust raskem ning täis topitud graafik sundis veokijuhti kiirustama.
Kõik süüdistatud eitavad süüd ning nõuavad trahvisumma vähendamist
Eile alanud kohtuprotsessi kõige teravamad süüdistused esitasid aga mõned hukkunute omaksed.
Osa neist olid väga emotsionaalsed, teised ei soovinud aga juhile üldse mingit karistust.
97st kannatajast 42 soovib valuraha. Nõudmised mahuvad 47 000 ja 780 000 krooni vahele. Ühtekokku 14 miljonit eesti krooni ,

Äänekoski ringkonnakohtu saal on ka täna hommikul rahvast täis. Istungil viibivad ka mõned hukkunute omastest. Saali on lubatud ka 20 ajakirjanikku ja fotograafi.
Konginkankaa õnnetust käsitlev kohtuprotsess peaks lõppema ülehomme.
Kohtuotsus tehakse teatavaks kuu aja pärast.

ER uudistele 26. aprill 2006